Jak zbudować chatbota w 15 minut (z cyklu narzędzia współczesnego menedżera)


Chatboty, czyli oprogramowanie symulujące komunikację z drugim człowiekiem. Temat aktualnie niezwykle popularny, obecny prawie we wszystkich dziedzinach naszego życia. Chcesz również mieć swojego wirtualnego pomocnika, ale nie wiesz zupełnie jak zacząć? To naprawdę proste, w tym artykule znajdziesz odpowiedź.

Wprowadzenie – czym jest chatbot

Zanim zaczniemy, kilka zdań wprowadzenia do tematu chatbotów. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się czy w ogóle warto iść w tym kierunku, to przeczytaj raport Business Insider, według którego rynek chatbotów będzie wart 1,25 biliona $ w 2025 roku. Jeżeli dodatkowo spojrzysz na informacje na temat komunikatorów, gdzie przykładowo miesięcznie Facebook Messenger ma 1,3 miliarda aktywnych użytkowników (dane ze stycznia 2018), to wartości te naprawdę przemawiają do wyobraźni. Czy chcesz przegapić taką szansę? Mam nadzieję, że nie.

Wokół chatbotów pojawiło się też kilka błędnych opinii, które pokrótce wyjaśnię.

  • Chatbot NIE ZAWSZE jest związany z tematem sztucznej inteligencji (AI). Kilkadziesiąt lat temu, gdy powstawały pierwsze chatboty (przeczytasz o tym w innym artykule na blogu), w zasadzie skupiano się tylko na możliwości symulowania zachowań ludzkich, czyli dążono do zbudowania sztucznej inteligencji. Obecnie, gdy korzystanie z wszelkich komunikatorów jest rzeczą powszechną, zauważono że nawet proste chatboty mogą być świetnym narzędziem wspierającym sprzedaż lub marketing w internecie. Aplikacje te nie mają nic wspólnego z „inteligencją” i zachowują się w sposób zupełnie liniowy (więcej w dalszej części). O budowaniu takich chatbotów jest ten artykuł – prostych ale skutecznych w określonych zastosowaniach.
  • Zbudowanie chatbota NIE WYMAGA umiejętności programowania. Oczywiście, temat się komplikuje jeżeli chcesz pracować nad sztuczną inteligencją, natomiast skonfigurowanie prostego narzędzia umożliwiającego kontaktowanie się z użytkownikami nie wymaga napisania ani jednej linijki kodu. Nie wierzysz? Czytaj dalej.
  • Skonfigurowanie chatbota NIE ZAWSZE jest kosztowne i czasochłonne. Tak jak powyżej, jeżeli chcesz zacząć od prostych narzędzi, to na rynku znajdziesz kilka darmowych serwisów oferujących możliwość skonfigurowania w pełni działającego chatbota. Taki proces zajmuje około kilkunastu minut, naprawdę. Oczywiście wraz ze wzrostem Twoich oczekiwań względem narzędzia będą wzrastały koszty oraz czas potrzebny na budowę robota. Początek jest jednak w pełni darmowy (dlatego warto spróbować!)

Dlaczego warto zbudować chatbota?

Jeżeli jeszcze nie wiesz do czego miałoby Ci służyć takie narzędzie, to spieszę z odpowiedziami.

  • Skuteczność kampanii marketingowych przy użyciu chatbotów przewyższa wielokrotnie kampanie emailowe. Wiadomości email trafiają do SPAMu, lub po prostu giną w gąszczu innych, podobnych wiadomości. Chatbot natomiast komunikuje się przez narzędzia, z których każdy z nas regularnie korzysta, czyli komunikatory (Skype, Messenger, WhatsApp, Slack itp.), wysyłając powiadomienie w analogiczny sposób jak każdy inny użytkownik. Wiadomość ma więc dużo większe szanse, że będzie przeczytana a następnie przekonwertowana na kolejne akcje.
  • Chatbot pozwala nawiązać pierwszy kontakt, zainteresować rozmówcę pewnymi treściami lub zaoferować coś na starcie. Wyobraź sobie, że chcesz wysłać zapytanie o produkt do dwóch sklepów internetowych (np. przez profil na FB). W pierwszym przypadku po prostu wysyłasz wiadomość i czekasz na odpowiedź. W drugim, na starcie „wita” cię chatbot i dziękuje za kontakt. Dostajesz też informację, że sklep pracuje w określonych godzinach i tylko w tym czasie możesz otrzymać odpowiedź. Chatbot proponuje Ci też zapoznanie się z nowościami w ofercie sklepu oraz aktualnymi promocjami, na które dodatkowo masz 15% zniżki. Możesz oczywiście podziękować i na tym zakończyć „rozmowę”, ale prawdopodobnie skorzystasz z którejś z opcji.
  • Chatbot może służyć jako interaktywne menu, które poprowadzi użytkownika do odpowiednich stron. To trochę jak z infolinią, gdzie wybierasz szereg cyfr zanim zostaniesz połączony z konkretnym działem. Chatbot może „dopytać” odwiedzających o cel ich wizyty i następnie przekierować do stron, gdzie znajdą odpowiedź, lub podać adresy email lub numery telefonów odpowiednich osób.
  • Chatbot jest sktuczenym narzędziem w budowaniu bazy klientów. Przy standardowych metodach (np. newsletter) zbierasz adresy email, które nie niosą za sobą wielu informacji. Tak naprawdę, często ludzie mają taki „śmieciowy” adres, który podają gdy jakiś serwis wymaga podania emaila aby pobrać jakiś plik lub skorzystać z usługi. Zupełnie inaczej jest w przypadku chatbotów, gdzie nawiązujesz kontakt z konkretnymi użytkownikami portali społecznościowych. Taki profil jest bardzo często autentyczny i dodatkowo posiada wiele wartościowych informacji (np. miejsce zamieszkania, zainteresowania, wiek itp.) co pozwala efektywniej dopasowywać wysyłane wiadomości.

Budujemy chatbota!

Jak wspominałem, na rynku znajdziesz wiele narzędzi do budowania robotów. Ja wybrałem akurat ManyChat, który oferuje pakiet darmowy, oraz rozszerzoną, płatną wersję. Serwis ten umożliwia skonfigurowanie chatbota w oparciu o Facebook Messenger, więc warunkiem koniecznym do wykonania kolejnych kroków jest:

  • posiadanie prywatnego konta na Facebook (do zalogowania na ManyChat),
  • posiadanie fanpage na Facebook (do uruchomienia chatbota, gdyż robot ten nie może komunikować się jako osoba prywatna)
  1. Zaczynamy oczywiście od zarejestrowania się do serwisu korzystając z logowania profilem na Facebook. Następnie dodajemy swoją stronę w na Facebooku (fanpage). Aplikacja poprowadzi Cię przez wiele kroków konfiguracji chatbota, ale dla ułatwienia proponuję je pominąć, gdyż będę je szczegółowo omawiał w dalszej części.
  2. Jeżeli udało Ci się dodać stronę w powyższym kroku, to pierwsze co powinieneś zobaczyć to sekcja „Dashboard”. Tutaj widzisz informacje o ilości osób, które subskrybują Twojego chatbota. Co ważne, znajdziesz tam też link, który umożliwia rozpoczęcie rozmowy z robotem.
  3. Zacznijmy od wiadomości powitalnej, czyli sekcja „Automation” – „Welcome Message”. W prawym rogu kliknij „Edit Message” i wprowadź treść wiadomości powitalnej. Możesz wybrać „Preview” w prawym górnym rogu, aby sprawdzić jak wiadomość będzie wyglądała w komunikatorze. Opcjonalnie możesz dodać kolejne treści, obrazy, audio, video lub inne pliki. Jeżeli testy przeszły pomyślnie, to wystarczy tylko opublikować przyciskiem „Publish” (w trybie edycji) a następnie aktywować chatbota (jeżeli jeszcze nie jest włączony) przełącznikiem „Disabled/Enabled” w tej samej sekcji (już po opublikowaniu).
  4. Teraz wróć do „Dashboard” i kliknij link Twojego kanału. Zostaniesz przekierowany do okna rozmowy, gdzie po rozpoczęciu („Start Conversation”) zobaczysz swoją wiadomość powitalną w takiej formie, w jakiej zobaczą ją inni odwiedzający Twoją stronę.
  5. Wybierając „Audience” dowiesz się, kto jest aktualnie w bazie odbiorców (na razie to będziesz tylko Ty), natomiast w „Live Chat” masz możliwość podejrzenia i prowadzenia rozmów zarejestrowanych przez chatbota.
  6. Pierwszy chatbot zbudowany! Teraz można popracować nad usprawnieniami. Załóżmy, że chcesz w wiadomości powitalnej zapytać użytkownika o cel wizyty a następnie odpowiednio zareagować.
    1. Dodaj pytanie (pole typu „Text”, np. „wybierz interesujący Cię temat”) a następnie wybierz poniżej „+ Add Button”, gdzie masz do wyboru opcje typu „Send message”, „Open website” itd.
    2. Wybierz „Send Message” i wprowadź nazwę przycisku, np. „Szkolenia”
    3. Pod wiadomością znajdziesz opcje „Additional Actions”. Wybierz tam „Add Tag” i wprowadź tag np. „szkolenia”. Dzięki temu, każdy kto będzie zainteresowany szkoleniami jest automatycznie przypisywany do grupy nowych klientów, przez co możesz następnie wysyłać odpowiednie wiadomości, dedykowane tylko do tej grupy. Potwierdź przyciskiem „Done”
    4. Przejdź do właśnie dodanej wiadomości i wprowadź tekst np. „Dziękuję za zainteresowanie naszymi szkoleniami. Aktualna lista szkoleń dostępna jest tutaj http://…..”
    5. Wróć do głównej wiadomości i wybierz ponownie „+ Add Button”, dodaj kolejną akcję np. „Ebooki” i wybierz dla odmiany „Open website”. Podaj adres ulr, dodaj nowy tag i zapisz. Twoja konwersacja powinna wyglądać mniej więcej tak:
      Takie sekwencje możesz dowolnie rozbudowywać, dodawać zewnętrzne linki czy multimedia.
  7. Z innych opcji w sekcji „Automation” warto otworzyć „Main Menu”. Funkcjonalność ta umożliwia wbudowanie dodatkowego menu rozwijalnego do komunikatora. W moim przypadku, jest to lista z linkami do profilu na portalu LinkedIn oraz do formularza kontaktowego na stronie internetowej. Opcje te są zawsze wyświetlane, niezależnie od aktualnego stanu konwersacji.

To już wszystko w temacie podstawowych funkcjonalności. Na tym etapie wiesz jak:

  • Utworzyć wiadomość powitalną.
  • Nawiązać prosty „dialog” z użytkownikiem poprzez zadawanie pytań i przekazywanie listy odpowiedzi do wyboru.
  • Wprowadzić do konwersacji zewnętrzne linki lub załączniki.
  • „Tagować” użytkowników, tak aby w przyszłości wysyłać dobrze dopasowane wiadomości.

Opcje zaawansowane

ManyChat nawet w pakiecie darmowym zawiera szereg innych użytecznych funkcji. Nie będę ich już tak szczegółowo omawiał, gdyż większość z nich to jest temat na osobny artykuł.

Poszerzanie bazy odbiorców – Growth Tools

Obowiązkowe narzędzie jeżeli chcesz ułatwić użytkownikom kontakt z Tobą. W tej sekcji znajdziesz wiele metod na rozszerzenie grupy odbiorców, takich jak przyciski, panele czy wyskakujące okna, które zawierają link bezpośrednio do messengera. Przykładowy przycisk wygląda tak:

 Ograniczeniem darmowej wersji jest to, że umożliwia dodanie tylko 4 takich opcji. Na początek to jednak w zupełności wystarcza.

Wysyłanie zaplanowanych zestawów informacji – Broadcasting

Kiedy będziesz już posiadał bogatą bazę odbiorców, odpowiednio „otagowanych” względem zainteresowań lub innych preferencji, na pewno będziesz chciał utrzymywać stały kontakt z grupą i publikować cyklicznie interesujące treści.

W sekcji „Broadcasting” bez problemu przygotujesz treść wiadomości a następnie wybierzesz grupę odbiorców oraz ustalisz harmonogram wysyłania wiadomości.

Nawiązywanie relacji przez sekwencje wiadomości – Sequence

Narzędzie przydatne zwłaszcza wtedy, gdy chatbot służy do prowadzenia lub wzmacniania sprzedaży. Warto wtedy zbudować sekwencję wiadomości, gdzie początkowo użytkownik dostaje jakieś porady, darmowe materiały itp. a dopiero któraś z kolei wiadomość jest już faktycznie nastawiona na sprzedaż. Taki zestaw może być aktywowany w dowolnych momentach. W trakcie dodawania akcji do przycisku znajdziesz do wyboru opcję „Subscribe to sequence”, która właśnie aktywuje konkretną sekwencję dla użytkownika.

Elastyczna interakcja poprzez słowa kluczowe – Keywords

Aby nie ograniczać się tylko do „sztywnych” sekwencji, można skorzystać z funkcji słów kluczowych („Keywords”). Dzięki temu możesz wprowadzić szereg wyrażeń typu „szkolenie, kursy, nauka, edukacja” itp., gdzie wpisanie dowolnego z nich aktywuje konkretną akcję chatbota.

Warto przy okazji zadbać o możliwość wypisania się z subskrypcji i rozszerzyć również i tę opcję (np. „koniec, stop, wyjdź” itp). Nic tak nie irytuje jak nachalne powiadomienia, którymi nie jesteśmy zainteresowani a z których nie można się wypisać.

Próbuj, eksperymentuj, testuj – jeżeli masz pytania to śmiało pisz (oczywiście na Messengerze 🙂 )

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *