PM Mania 2018


PM Mania 2018

5 listopada 2018 miała miejsce 5-ta edycja konferencji organizowanej przez PMI Poland Chapter Oddział Śląsk, po raz drugi pod nazwą PM Mania. Całodniowe wydarzenie obfitowało w wiele atrakcji – wykłady, warsztaty, networking, panel dyskusyjny oraz oczywiście jak zawsze towarzyszyła nam świetna atmosfera. W niniejszym artykule podzielę się moją opinią na temat tego wydarzenia.

W tym roku, po raz kolejny miałem przyjemność być częścią zespołu organizującego to wydarzenie, zajmując się promocją i komunikacją na temat konferencji. Tak jak cała idea PMI, tak i to wydarzenie jest organizowane na zasadach non-profit. Cały zespół działa w ramach wolontariatu a zgromadzone środki finansowe, czy to od sponsorów a czy z opłat od uczestników, poza pokryciem kosztów konferencji, pomagają również zorganizować wiele darmowych wydarzeń w ciągu całego roku (na które już teraz zapraszam!).

Praca w tzw. „wolnym czasie” związana jest z wieloma trudnościami, dlatego też jestem pod wrażeniem zorganizowania i zaangażowania zespołu, którego jestem częścią. Tak jak w każdym projekcie, bywały gorsze i lepsze momenty, ale finalnie udało się projekt „dowieźć” na czas, w budżecie i z zakresem wykraczającym poza oczekiwania. Dziękuję Wam wszystkim za owocną współpracę!

Networking

Trochę zaskakująco dla uczestników, wydarzenie rozpoczęło się sesją networkingową, moderowaną profesjonalnie przez wybitnego specjalistę z tej dziedziny – Grzegorza Turniaka, założyciela Akademii Rekomendacji. Każda osoba przychodząca na konferencję, zaraz po rejestracji była witana przez Grzegorza, następnie dołączała do innych uczestników, gdzie w małych grupach zawiązywały się nowe kontakty i toczyły interesujące dyskusje. Widać było, że dla niektórych osób był to lekki szok i przełamanie naturalnych odruchów wymagało początkowo pewnego wysiłku. Charyzma, energia i pozytywny nastrój Grzegorza udzielał się z czasem wszystkim, dzięki czemu ta część wydarzenia wpłynęła zdecydowanie na sposób spędzania kolejnych przerw przez wszystkich uczestników – nikt już nie stał samotnie.

Wykłady

Grzegorz Turniak rozpoczął również część wykładową, wystąpieniem: „Jak najlepsi liderzy budują i używają sieci kontaktów”. Niestety, w tym czasie byłem jeszcze zajęty sprawami organizacyjnymi, dlatego też nie miałem okazji posłuchać tego wystąpienia. Z relacji uczestników wiem, że było równie ciekawie i energetycznie jak na części newtorkingowej, zorganizowanej przed rozpoczęciem wykładu.

Jakub Lesiński (Thoriana) poprowadził następnie wykład zatytułowany: „Ufa, lubi, szanuje. Przywództwo oparte na zaufaniu.”. Temat zaufania jest niezwykle ważny i szczególnie istotny w tych czasach, gdy wiele instytucji i organizacji nie wzbudza powszechnego zaufania. Stajemy się przez to bardziej podejrzliwi, mniej ufni także w swoim codziennym otoczeniu. Bez zaufania nie można jednak zbudować efektywnego zespołu. W trakcie wystąpienia wielokrotnie przywoływany był obraz pierwotnego zgromadzenia, gdzie ludzie siedząc spokojnie przy ognisku mieli do siebie pełne zaufanie, wspierali się, dbali o wspólne dobro. Do czegoś takiego powinniśmy dążyć w codziennym życiu, także w sferze zawodowej. Trzeba tylko trochę zwolnić tempo, otworzyć się na drugiego człowieka i po prostu zaufać.

To co się działo dalej ciężko zakwalifikować jako wykład – to było niesamowite, interaktywne zaprezentowanie dobrych manier w biznesie. Tomasz Sobierajski razem z prowadzącym konferencję – Piotrem Pinoczkiem odgrywali sceny jakie zdarzają się każdego dnia w relacjach zawodowych, wskazując jak należy się zachować a czego raczej unikać. Przy wielu okazjach zaznaczali też jak odczytywać różne niewerbalne sygnały po stronie rozmówcy. Niewątpliwie forma w jakiej zostało poprowadzone to wystąpienie spowodowała, że zostanie ono w pamięci uczestników już na długo i wpłynie na jakość ich kontaktów zawodowych.

Łukasz Olczyk (http://lukaszolczyk.com/) po swoim wystąpieniu usłyszał od jednego z uczestników pytanie – „Czy to był bardziej wykład czy stand-up?” i nie było w tym nic złośliwości. Prezentacja Łukasza („Spartanie i indyki, czyli jak uodpornić organizację”) była po prostu przeplatana wieloma humorystycznymi, spontanicznymi wstawkami. Całość była merytorycznie inspirująca, dotyczyła konieczności ciągłego wdrażania zmian w organizacjach i dostosowywania się do panujących warunków. Tym co warto zapamiętać jest fakt, że każda firma wcześniej czy później zbankrutuje lub zostanie przejęta i między innymi od szybkości adaptacji zależy kiedy to się stanie.

Pewnym zaskoczeniem dla uczestników była zmiana osoby prowadzącej ostatni wykład. Z przyczyn losowych wykład ten nie mógł odbyć się zgodnie z planem, jednak sytuację niemalże w ostatniej chwili uratowała Anna Jaszczołt (https://annajaszczolt.com/) przeprowadzając interesujący wykład na temat spójności pracy zawodowej z własnymi wartościami. Była to autobiograficzna podróż od początków kariery Ani, poprzez kolejne etapy, decyzje, dylematy i problemy. Z tych doświadczeń można naprawdę wiele się nauczyć i wyciągnąć wnioski dla siebie, swojej pracy i życia.

Warsztaty

Po zakończeniu części wykładowej odbyły się równolegle trzy warsztaty: Anna Jaszczołt Kariera Project Managera – co Cię powstrzymuje przed awansem?; Joanna Pauly (https://apauly.pl/Earned Value Method (EVM) w prosty sposób; Marta Górazda (http://martagorazda.pl/Projekt JA. Jak budować markę osobistą?

Osobiście nie uczestniczyłem w warsztatach, więc nie będę się szczegółowo rozpisywał. Z rozmów z uczestnikami wynika, że było naprawdę warto!

Panel dyskusyjny

W trakcie warsztatów toczyła się też dyskusja na temat: Co sprawia, że pracownicy są lojalni wobec firmy i nie odchodzą?, w którym brały udział: Sylwia Koszela (http://kobietawprojektach.pl/, https://upraszczamy.com/) , Aneta Esnekier (http://projektpasja.pl/), Agnieszka Dąbrowska oraz Ewa Szroborz.

Panel, tak jak i całą konferencję, poprowadził Piotr Pinoczek. Pomysł z organizacją panelu uważam za bardzo ciekawy, warto posłuchać praktyków z różnych firm, mających odmienne doświadczenia, stosujących różne narzędzia i metody. Dyskusja była dynamiczna, angażująca wielu uczestników, co tylko potwierdza zasadność organizacji tej części konferencji.

Pozostaje tylko zaprosić za rok, na PM Manię 2019! Dlaczego warto być? Posłuchaj:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *